Till att börja med ska sägas att Kakan är mycket duktig på många saker:
- Hon tar inte mat som trillar ner på golvet utan att vi sagt "varsågod".
- Hon äter inte ur sin egen matskål förrän vi sagt "varsågod".
- Hon har aldrig bitit någon eller visat aggression mot människor.
- Hon har ett fantastiskt tålamod med barn.
- Hon hoppar inte upp i möbler som vi sagt att hon inte får vara i, bl.a. vår säng.
- Hon är duktig på att vänta utanför butiker.
MEN i dags läge finns det ett flertal saker i Kakans beteende som behöver åtgärdas:
- Att hon är tillnärmelsevis hysterisk utomhus, när det kommer folk till oss eller om hon hör ljud som kommer från utanför lägenheten.
- Att hon drar i koppel.
- Att hon drar mot andra hundar.
- Att hon skäller mot andra hundar.
- Att hon skäller mot brevbäraren.
- Att hon skäller mot tidningsbudet (det har hänt en gång men det var kl. 5 på morgonen så det är 10 gånger så illa som om hon skällt mitt på dagen...)
- Att hon skäller mot alla ljud i trappen.
- Att hon gnäller när hon åker bil.
- Att hon gnäller om hon får vänta med någon av oss utanför en butik.
- Att hon faktiskt kissat inne två gånger de senaste dagarna...
- Hon tar inte mat som trillar ner på golvet utan att vi sagt "varsågod".
- Hon äter inte ur sin egen matskål förrän vi sagt "varsågod".
- Hon har aldrig bitit någon eller visat aggression mot människor.
- Hon har ett fantastiskt tålamod med barn.
- Hon hoppar inte upp i möbler som vi sagt att hon inte får vara i, bl.a. vår säng.
- Hon är duktig på att vänta utanför butiker.
MEN i dags läge finns det ett flertal saker i Kakans beteende som behöver åtgärdas:
- Att hon är tillnärmelsevis hysterisk utomhus, när det kommer folk till oss eller om hon hör ljud som kommer från utanför lägenheten.
- Att hon drar i koppel.
- Att hon drar mot andra hundar.
- Att hon skäller mot andra hundar.
- Att hon skäller mot brevbäraren.
- Att hon skäller mot tidningsbudet (det har hänt en gång men det var kl. 5 på morgonen så det är 10 gånger så illa som om hon skällt mitt på dagen...)
- Att hon skäller mot alla ljud i trappen.
- Att hon gnäller när hon åker bil.
- Att hon gnäller om hon får vänta med någon av oss utanför en butik.
- Att hon faktiskt kissat inne två gånger de senaste dagarna...
Jag gissar att allt detta beror på hennes nervositet. Förutom de punkter som jag ställt upp här ovan visar sig hennes nervositet på andra sätt. Till exempel kan hon inte gå från en punkt till en annan i koppel utan att dra. Hon måste gå hela kopplets längd innan hon stannar vill säga. Hon stannar inte av sig själv, utan blir stannad.
Nu är bara frågan vad det är som orsakar hennes nervositet. Jag är ganska säker på att det är mitt och hennes husses sätt att vara mot henne. Usch, vad jag skäms för att det har gått så långt att hon har börjat kissa inne. Det är dags för ransakning och regelupprättande.
Nu är bara frågan vad det är som orsakar hennes nervositet. Jag är ganska säker på att det är mitt och hennes husses sätt att vara mot henne. Usch, vad jag skäms för att det har gått så långt att hon har börjat kissa inne. Det är dags för ransakning och regelupprättande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar